KATEGORIE BLOGA
5 PODSTAW ZDROWIA W TWOIM ŻYCIU 1
5 PODSTAW ZDROWIA W TWOIM ŻYCIU

Ogarnięcie swojego zdrowia wcale nie musi być ani trudne, ani wymagające. Jest kilka podstaw, dzięki którym poczujecie się zdecydowanie lepiej. Nie są tutaj potrzebne drogie suplementy, czy Tai Chi i dieta pięciu przemian. Wystarczy parę zmian, które możesz wprowadzić do swojego życia całkiem łatwo (choć nie twierdzę, że bez żadnego wysiłku). 

Biorąc pod uwagę, że omówię Wam podstawy, trzeba zacząć trochę wcześniej, żeby wiedzieć, co dzieje się w naszym organizmie. 

Zbadaj się

To jest nieodłącznym elementem do wykonania tuż przed działaniami ku poprawie zdrowia i samopoczucia. Cykliczne badania krwi są konieczne w każdym wieku! Nie jest istotne czy jesteś młoda i czujesz się świetnie czy nieco starsza i coś zaczyna szwankować. Badania powinny być wykonywane raz na pół roku (te kontrolne, jeżeli nic Ci nie dolega). Oprócz badań z krwi powinnaś pamiętać o cytologii, badaniu piersi (nawet samodzielnym) i przeglądzie u dentysty. Taki pełen pakiet to najlepsza metoda zapobiegawcza. Wiesz sama, że najlepsza jest PREWENCJA!  

1. Jedz zdrowo 

Brzmi trywialnie? Zdrowe odżywianie omówiłam w poprzednim artykule. Nie jest to trudne ani DROGIE. Wystarczy, że postawisz na nieprzetworzone produkty, dzięki którym uzupełnisz zapotrzebowanie na witaminy i minerały. 

Jakie są elementy zdrowej diety? To przede wszystkim nieprzetworzone mięso, ryby dobrej jakości, rośliny strączkowe, warzywa i owoce (tutaj mogą być też mrożonki!), nasiona, orzechy, zboża, jak kasze, ryże czy też makarony. To wszystko dostępne jest bez problemu, a różnorodność dań, które możesz uzyskać z tych składników, jest ogromna! Jeśli brakuje Ci pomysłów na posiłki, to odsyłam do moich e-booków, w których na pewno znajdziesz coś dla siebie. Wiem, że często brakuje pomysłów na różne dania i dla wielu takie myślenie i zastanawianie się to też strata czasu, dlatego właśnie stworzyłam dla Was te przepisy. Za każdym razem bardzo się cieszę, że pomagam Wam na drodze do zdrowego, domowego odżywiania się w różnych odsłonach. 

Odżywcza dieta to już bardzo duży krok w stronę sukcesu. Dzięki niej, uzupełnimy nasze zapotrzebowanie na witaminy, minerały, ale również makroskładniki, czyli białko, tłuszcze i węglowodany w odpowiednich ilościach. Taki pakiet zapewni nam nie tylko dobre samopoczucie i dużo energii, ale również zadba o prawidłowe  funkcjonowanie całego organizmu. Odżywiając się zdrowo masz pewność, że będziesz czuć się świetnie (zwłaszcza w porównaniu do przetworzonych produktów). 

2. Pij odpowiednią ilość wody

Picie odpowiedniej ilości wody jest niesamowicie istotne w kontekście poprawnego funkcjonowania organizmu. Woda wpływa na pracę mózgu, samopoczucie, trawienie i nawet odchudzanie! Może nawet okazać się, że Twoje migreny mają związek właśnie z odwodnieniem, a nie jakąś jednostką chorobową!

Dodatkowo, wysokozmineralizowana woda (taką polecam najbardziej!) dostarcza cennych składników, jak wapń czy magnez. Są one bardzo istotne dla zdrowia kości czy układu nerwowego, więc warto w ten prosty sposób podbić sobie ich ilość.

Regularne picie wody zapobiegnie negatywnym skutkom odwodnienia, do których zaliczają się złe samopoczucie, problemy z koncentracją i pamięcią i ogólne osłabienie organizmu. Jeżeli nie wiesz jak zadbać o picie odpowiedniej ilości wody, zapraszam Cię do tego artykułu, w którym wszystko wyjaśniam. 

3. Zadbaj o higienę snu

Sen jest jedną z najważniejszych czynności w naszym życiu. Dzięki niemu nasz organizm ma możliwość regeneracji, regulacji hormonalnej i wypoczynku. W trakcie snu odbywa się wiele procesów naprawczych, odbywa się również proces przyrostu mięśni (co jest niezwykle ważne, gdy chcesz np. zbudować pośladki). Odpowiedni sen to również dobry poziom energii w ciągu całego dnia, świetne samopoczucie i zdecydowanie lepsza praca mózgu. 

Sen jest na tyle ważny, że może wpływać nawet na odchudzanie! To często właśnie ten jeden element układanki, którego brakuje nam w dążeniu do upragnionej sylwetki. Niedobór snu może doprowadzić nawet do przedwczesnej śmierci! Krótkofalowe skutki niedosypiania to problemy z pamięcią, upośledzona koncentracja, nerwowość i pogorszenie samopoczucia, prowadzące do depresji. 

Jak spać lepiej? O tym przeczytasz w tym artykule - podaję w nim najważniejsze porady dotyczące lepszej higieny snu. 

4. Bądź aktywny fizycznie 

Aktywność fizyczna powinna być nieodłącznym elementem naszego życia. Bycie aktywnym pozytywnie wpływa na pracę serca, wzmacnia cały organizm i poprawia samopoczucie. To wcale nie musi oznaczać przerzucania ciężarów na siłowni - może to być dzienna dawka kroków, rozciąganie/wzmacnianie w trakcie jogi, taniec czy pływanie. Sama wybierz coś, co lubisz i po prostu zacznij się ruszać! 

Zadbasz dzięki temu nie tylko o swoje serce, ale również dotlenisz mózg! Aktywność fizyczna, która wyzwala endorfiny, świetnie sprawdza się przy zaburzeniach nastroju lub np. zaburzeniach odżywiania się (konkretnie przy kompulsywnym objadaniu się). Dawka codziennego ruchu będzie również jednym z lepszych sposobów na odstresowanie się lub odreagowanie negatywnych emocji. 

5. Zadbaj o poziom stresu 

O tym, że stres jest bardzo szkodliwy wie chyba każdy. Odczuwamy to na własnej skórze, więc ciężko nie zauważyć jego negatywnych skutków. Najszybsze “efekty” stresowania się, to np. wypadanie włosów, siwienie, łamliwe paznokcie, problemy skórne, zmęczenie, problemy hormonalne… Mam wymieniać dalej? Myślę, że same wiecie najlepiej, jak to działa. 

Dbanie o wyregulowanie stresu w naszym życiu jest niezwykle ważne. Bardzo często słyszę, że “teraz będę mieć dużo stresu i tego nie zmienię”. Ja uważam, że jest coś co możesz zmienić. A chodzi przede wszystkim o Twoje podejście do odbierania właśnie takich sytuacji. To Ty decydujesz, czy się czymś stresujesz czy nie. To na pewno ogromna ilość pracy, żeby zmienić swoje myślenie, ale zdecydowanie warto. Tutaj przyda się samoedukacja z tego zakresu albo po prostu terapia, która da narzędzia do radzenia sobie z czymś takim.  

Świetną opcją będzie też rozładowanie stresu, np. na treningu, na spacerze z ulubioną muzyką tańcząc, śpiewając czy malując. Na pewno macie coś, co uwielbiacie robić i to da najlepsze efekty. Bardzo mocno polecam zadbać również o wyciszenie się przed snem - ze spokojną, usypiającą playlistą lub medytacją. Każda z tych opcji będzie dobra. 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda Ci się wprowadzić chociaż jedną ze zmian. Jeżeli to dla Ciebie mega wyzwanie, zacznij od małych kroczków. Nie musisz zmieniać wszystkiego na raz! Ważne jest, że w ogóle zaczynasz swoją ścieżkę w kierunku zdrowia i chcesz zrobić coś dla siebie. To już ogromny sukces i cieszę się, że jesteś tutaj ze mną. 

Spróbuj z takim obszarem, w którym będzie Ci na ten moment najłatwiej. Pierwsza, pozytywna zmiana będzie świetną motywacją do kolejnych! Trzymam mocno za Ciebie kciuki!

Komentarze do wpisu (1)

28 czerwca 2021

Bardzo fajne porady

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl