KATEGORIE BLOGA
JAKIE BADANIA KRWI POWINIENEŚ WYKONAĆ? 1
JAKIE BADANIA KRWI POWINIENEŚ WYKONAĆ?

Mam nadzieję, że nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem fakt, że regularne badania z krwi powinny na stałe zagościć w Twoim kalendarzu. Dzięki nim będziesz wiedzieć, co dzieje się w Twoim organizmie i będziesz mogła działać prewencyjnie przy różnych zmianach. Takie podstawowe badania krwi powinnaś wykonywać przynajmniej raz na pół roku, jeżeli nie masz żadnych schorzeń. 

Od czego warto zacząć i czego nie pomijać? Przede wszystkim od tego, by nie analizować uzyskanych wyników samemu. To najlepiej skonsultować ze specjalistą, który zwróci uwagę na wszystkie z nich, jako całokształt. Warto też pamiętać, że normy (zakresy referencyjne) to tylko zakresy na papierze i raczej wskazówka, a nie ścisła instrukcja do interpretacji badań. Ale o tym będzie wiedział specjalista, z którym się skonsultujesz. Często powtarzam też, że nie “leczy” się wyników badań, ale daną osobę i jej dolegliwości. Bywa tak, że trzeba poszukać głębiej albo ustalić, że taki zakres jest dla nas korzystny bądź też nie. 

Do badań trzeba odpowiednio się przygotować, a o tym przeczytasz poniżej. 


Lista badań do wykonania

  • Morfologia - to badanie da Ci podstawowy pogląd na to, w jakim stanie jest Twój organizm. To badanie to wskazówka do dalszej diagnostyki: możesz sprawdzić dzięki niemu swoją odporność, czy w Twoim organizmie toczą się jakieś infekcje lub np. niedobory. 
  • Lipidogram - czyli kontrola cholesterolu całkowitego, trójglicerydów, LDL i HDL. To dużo powie o tym, jaką masz dietę, w jakim stanie jest Twoja wątroba i jelita. 
  • Tarczyca - i tutaj wyróżniamy FT3, FT4 i TSH. Zwykle lekarze nie przepisują FT3 (a nawet FT4), ale bez tego nie będziesz w stanie ocenić pracy swojej tarczycy! TSH to hormon przysadki i waha się w zależności np. od stresu, zatem sam wynik TSH niewiele Ci powie. Jeżeli nigdy nie robiłaś sobie szerszych badań, polecam też dorzucić ATPO, ATG i nawet USG tarczycy. Takie badanie powinnaś wykonać przynajmniej raz w swoim życiu. 
  • Gospodarka cukrowa - tutaj warto przebadać insulinę na czczo i glukozę na czczo. Są to dwa oddzielne badania. Oba należy wykonać z krwi żylnej (nie z palca!). 
  • Witamina D3 - to badanie warto wykonać chociaż raz w roku. Dzięki temu będziesz mogła ustalić dawkę Twojej suplementacji i poznać ewentualny niedobór, który istotnie wpłynie na Twoje samopoczucie. 
  • Wątroba - tutaj warto skontrolować ALT, AST i GGTP. To badanie też powinnaś zrobić chociaż raz na rok i skontrolować pracę swojej wątroby, na którą wpływ ma np. nieodpowiednia dieta, leki (w tym antykoncepcja) czy alkohol. 
  • Panel anemii  - bardzo ważne zwłaszcza u kobiet. Warto jest zbadać B12, żelazo i ferrytynę. Te wskaźniki pozwolą nam ocenić ewentualne niedobory. Nie polecam pomijania ferrytyny, ponieważ to właśnie ona mówi najwięcej o poziomie żelaza! 
  • Badanie ogólne moczu  - dzięki temu sprawdzimy stan nawodnienia organizmu, poziom bakterii w układzie moczowy (co może wpływać np. na częste infekcje) oraz zawartość substancji niepożądanych, które mogą być oznaką problemów z nerkami. 

Te badania pozwolą Ci na podstawową ocenę zdrowia Twojego organizmu. Jeżeli masz dodatkowe schorzenia, warto rozszerzyć diagnostykę w oparciu o konsultacje ze specjalistą. 

Jak przygotować się do badań?

Nasz organizm łatwo reaguje na różne zmiany i stres. Badania najlepiej robić według cyklów jego pracy i dobrze się do nich przygotować. Dzięki temu mamy pewność, że wyszły prawidłowo i wyniki nie zostały zaburzone przez jakiś zewnętrzny czynnik. 

  1. Odstaw suplementy i zioła na co najmniej 5 dni przed badaniem. Koniecznie odstaw biotynę i inne suplementy do włosów, która ma wpływ na wyniki badań hormonalnych (czyli np. tarczycy). 
  2. 2-3 dni przed badaniami nie spożywaj alkoholu. Jeżeli w weekend miałaś imprezę, odpuść badania w poniedziałek rano. 
  3. Dzień przed badaniami nie trenuj i nie przemęczaj się. Odpuść nawet trening w domu i forsujący spacer. Pozwól organizmowi wrócić do równowagi. 
  4. Dzień przed wizytą w laboratorium nie zmieniaj radykalnie swojej diety (np. w obawie przed słabymi wynikami). Jedz jak dotąd, ale nie objadaj się. Daj sobie kilka dni przerwy po obfitych ucztach (np. wesele, impreza u znajomych). 
  5. Bądź co najmniej 12 godzin na czczo, czyli bez żadnego jedzenia i napojów smakowych. Jeżeli idziesz na badania na godzinę 7 rano, ostatni posiłek zjedz maksymalnie około 18. 
  6. Idź wcześniej spać (pamiętasz artykuł o higienie snu?) i wyśpij się porządnie. Nie zarywaj nocy przed badaniami, a jeżeli tak się zdarzy - przesuń je na inny dzień. Niewyspanie się ma ogromny wpływ na Twoje wyniki. 
  7. Po wstaniu nie forsuj się ani nie przemęczaj. Nie pal papierosów. Nie pij kawy ani herbaty.
  8. Badania wykonaj PRZED przyjęciem hormonów tarczycy. 
  9. Po przyjściu do laboratorium daj sobie chwilę na uregulowanie oddechu i odpoczynek. 
  10. Zrób badania do godziny po wstaniu, pomiędzy 7 a 9 rano. 
  11. Upewnij się, jakie badania możesz wykonać w trakcie miesiączki, bo wielu z nich nie powinno się wtedy robić. 
  12. Jeżeli nie badasz się w kierunku jakiejś choroby infekcyjnej, nie idź na badania w trakcie przeziębienia. 

Jeżeli chcesz uzyskać rzetelne wyniki, postaraj się trzymać tych prostych zasad najlepiej, jak umiesz. Polecam nie bagatelizować takich kwestii, jak pomijanie niektórych badań (np. insulina, insulina w krzywej cukrowej czy FT3, które mogą być dodatkowo płatne) lub np. spożywania alkoholu przed badaniami. To istotnie wpłynie na wiarygodność wyników oraz da możliwość ich skrupulatnej oceny. 

Komentarze do wpisu (1)

14 maja 2021

Świetny artykuł, nie dość, że świetnie się czyta to przede wszystkim jest bardzo pomocny. Nie miałam pojęcia, że trzeba badać poziom witaminy D.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl