KATEGORIE BLOGA
CZY JESZ ZA DUŻO SOLI?
CZY JESZ ZA DUŻO SOLI?

Sól to taka przyprawa, którą większość osób uwielbia i nie wyobraża sobie bez niej życia. To niepozorne połączenie sodu i chloru sprawia, że każda potrawa smakuje o wiele lepiej, a ryż czy makaron nabierają odpowiednich walorów smakowych (często nawet brukselka jest naprawdę zjadliwa dzięki soli!).

Mimo że sól jest negatywnie odbierana, to warto pamiętać, że nie można jej całkowicie eliminować. Sód jest odpowiedzialny za pracę mięśni i funkcjonowanie układu nerwowego - razem z chlorem reguluje retencję wody w organizmie i wyrównuje balans minerałów (1).

W tym wpisie omówimy sobie skutki stosowania soli - krótkotrwałe i te, gdy nadmiar soli jest już przewlekły.

Co się stanie, jeśli jednorazowo zjesz sporą dawkę soli lub Twój dzień w nią obfituje?

Najpierw ustalmy, jak można zjeść sporą dawkę soli. To całkiem proste - bardzo bogate w sól są produkty gotowe, przetworzone, przekąski lub czasami słodycze. Dodając do tego dosolenie np. warzyw czy całego dania, soli może uzbierać się naprawdę sporo.

Zatrzymanie wody

Jeśli po szalonym dniu lub weekendzie zauważysz, że nieco “przybrałaś”, to nie panikuj. Spora dawka soli (a przy okazji węglowodanów) sprawia, że nerki chcą utrzymać określony stosunek sodu do wody. Żeby to wyrównać przy tak dużej podaży soli, muszą zatrzymać nieco więcej wody, aby to zrekompensować (2).

Nietypowo mogą też puchnąć dłonie, kostki, stopy, a nie tylko np. brzuch i buzia.

Wzrost ciśnienia krwi

To prawda, że sól może przyczynić się do wzrostu ciśnienia krwi - jest to jednak czasowe (1). Oczywiście nie każdy doświadczy takiego efektu po spożyciu sporej dawki sodu.

Taka wrażliwość na sól zależna jest od skłonności genetycznych i hormonów, choć wiek i nadwaga również mają na to wpływ.

Nagłe pragnienie

Spożywanie słonego posiłku może przyczynić się do uczucia suchości w ustach lub silnego pragnienia. Organizm próbuje wyrównać stosunek sodu do wody, stąd nagła potrzeba na uzupełnienie płynów (1).

Żeby wyrównać ten efekt, pamiętaj o piciu wody, zwłaszcza przed snem - nagłe pragnienie może wybudzić Cię nawet w środku nocy, co nie będzie zbyt przyjemne.

Długoterminowe skutki spożywania nadmiernej ilości soli

Jako że nadmierną ilość soli jemy głównie przy przetworzonej diecie, możesz odczuwać głównie efekty takiego stylu życia. Przemęczenie, puchnięcie, brak energii, problemy z trawieniem - na to oczywiście też warto zwrócić uwagę.

Po raz kolejny - wzrost ciśnienia krwi

Badania wykazują, że dieta bogata w sól może przyczynić się do wzrostu ciśnienia krwi - może być to efekt krótkotrwały, ale również bywa i przewlekły, jeśli dieta się nie zmienia (2).

Inaczej będzie też, jeśli Twoja dieta jest odpowiednio skomponowana i wyższą dawkę soli reguluje odpowiednia podaż wody i produktów bogatych w inne minerały. Warto pamiętać, że jeśli odżywiasz się zdrowo i dbasz o styl życia, to jedzenie ponad 2-3 g soli dziennie nie musi być dla Ciebie problematyczne - co innego w przypadku osoby, która je głównie śmieciowe jedzenie i nie jest aktywna fizycznie!

Zwiększone ryzyko raka żołądka

Badania pokazują, że bogata w sól dietę jest powiązana z ryzykiem raka żołądka (4). Już ponad 3 gramy soli dziennie zwiększa ryzyko nowotworu aż o 68% (5)! Warto pamiętać o tym, o czym napisałam wyżej - im bardziej przetworzona i gotowa żywność, tym większa podaż soli w diecie.

Nie musisz zatem gorączkowo pozbywać się soli z najbliższej i najwygodniejszej półki w kuchni, jeśli Twoja dieta opiera się na zdrowych i pełnowartościowych produktach, a do tego jesteś aktywna fizycznie i pijesz ponad 2 litry płynów dziennie. Pamiętaj, że liczą się podstawy Twojej diety i styl życia.

Niekorzystny wpływ na serce

Niektóre badania łączą spożywanie większej ilości soli z zaburzeniami pracy serca (chociaż poprzez wpływ na ciśnienie krwi), nie jest to natomiast dobrze opisane i klarowne. Mówi się również o ryzyku przedwczesnej śmierci, ale w tym przypadku również warto wziąć pod uwagę niezdrową dietę i siedzący tryb życia, który ściśle wiąże się ze spożywaniem dużych ilości soli.

Podsumowanie

Czy warto bać się zbyt dużej ilości soli? Jeśli masz skłonności do przesady, to zdecydowanie tak. Zwłaszcza, jeżeli Twoja dieta obfituje w gotowe dania (nawet te wegańskie) i dużo jesz na mieście.

Nie zapominaj o piciu odpowiedniej ilości wody oraz o tym, że warto by 80% Twojej diety opierało się na pełnowartościowych produktach.

Bibliografia:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK541123
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6770596
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27521374
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24114476
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22296873
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium